Ik ben er twee maanden uit geweest, maar het voelt als veel langer. Een verhuizing lijkt wel een wereldreis en een tijdreis tegelijk. Nu zit ik in mijn nieuwe schrijfhoek aan hetzelfde bureautje, maar met een nieuw uitzicht. En hier ga ik deze herfst de tweede versie van mijn fantasy manuscript schrijven.
Om de tweede versie te kunnen schrijven, moet je de eerste versie herlezen. Het is nogal een opgave, want aan de ene kant krijg ik er zo veel nieuwe ideeën van dat ik gelijk wil beginnen en aan de andere kant zie ik zo veel verbeterpunten dat ik me niet kan voorstellen dat het óóit afkomt.
Dus dan ga ik andere dingen doen. Ik wil een kaart maken van de omgeving waar het verhaal zich afspeelt – een boek dat begint met een kaart heeft bij mij altijd een streepje voor! Ik blader daar tijdens het lezen continue naar terug, dus ik vind dat die bij mijn eigen boek ook niet mag ontbreken.

ideeën voor decoraties
Ook heb ik een pitch voor dit verhaal geschreven. Het leek me precies het goede moment hiervoor, zo tussen de eerste en de tweede versie in, en ik kan het zeker aanraden. Het verhaal staat op poten en alle elementen zijn aanwezig, dus ik heb genoeg informatie om in één zin samen te vatten waar het over gaat. Uiteraard wil ik in de tweede versie dingen veranderen en de focus verleggen op de dingen die goed werken, en het schrijven van een pitch legde dan ook precies bloot waar op dit moment de zwakke punten zitten. Na een hele middag ploeteren ben ik hierop uitgekomen:
Genre: YA fantasy
Titel: De Zandlopers van Goed en Kwaad
Pitch: Als een twaalfjarig, eigenaardig meisje haar eerste Zandloper krijgt, blijkt die tsjokvol Kwade Magie te zitten en zal ze moeten bewijzen dat ze een goed mens is – maar zowel haar goedheid als haar menselijkheid wordt al snel in twijfel getrokken als er een landelijke klopjacht wordt geopend op dryaden, monsters en iedereen die anders is.

Dan wordt het tijd om deze zin aan zo veel mogelijk mensen te laten zien om eens te testen wat ze ervan vinden. Wat denk jij ervan? Zou je dit boek oppakken en er meer over willen weten?
Tot slot is het nu een jaar geleden sinds ik dit blog begon. Ik ben twee korte verhalen en een lang manuscript verder. Aankomende maand wil ik de planning voor de tweede versie van Zandlopers kortsluiten en in november wil ik, heel traditiegetrouw, gaan schrijven! Ik ben benieuwd waar ik volgend jaar rond deze tijd zal zijn.
-Ella


Geef een reactie